I. Evadarea din Franta prin Spania
1. Pregatirea de plecare
2. Traversarea Pirineilor
3. Traversarea Spaniei
4. Plecarea in Maroc
II. Inrolarea in Aviatie
5. Casablanca si Alger
6. Marrakech
7. Marea-Britanie
I. Evadarea din Franta prin Spania
1. Pregatirea de plecare
In luna octombrie 1942 intru la Scoala Normala superioara
dupa ce parasisem pentru a doua oara Scoala Politehnica. Fusesem de altfel
admis prima oara la Scoala Politehnica in 1941, pe cand eram elev in clasa
pregatitoare de Matematici speciale la liceul Saint-Louis din Paris. Pe 16
februarie 1943, postul national de radio anunta instituirea Serviciului de
Munca Obligatorie (S.T.O.). Tinerii nascuti in 1920, 1921 si 1922 sunt chemati
sa mearga in Germania pentru a continua « Schimbul ». In acelasi timp
se face si recensamantul general al tinerilor intre douazeci si unu si treizeci
si unu de ani. In aceeasi seara, cu o promptitudine devenita obisnuita, vine
raspunsul Londrei : « Nu recensamantului » ! Refuzul recensamantului ia o amploare
extraordinara. Campania francezilor de la Londra impotriva S.T.O. depaseste din
toate punctele de vedere campaniile radiofonice anterioare. «Daca vrei ca
razboiul sa se termine mai repede, nu munci pentru Hitler »! La 1 august
1943 lista refractarilor cuprindea 85.000 de nume. Eu fiind nascut in 1923,
chestiunea nu ma privea, dar am decis sa-mi intrerup studiile de la Scoala
Normala si sa incerc sa ajung in Anglia sau in Africa de Nord.
In luna august 1943, trecand in luna precedenta examenele de Fizica
generala, Calcul diferential si de Analiza superioara, am plecat sa-mi efectuez
practica rurala la Bernadets-Debat, undeva in Pirineii-de-Sus, la niste veri
care aveau o ferma. Am fost surprins sa aflu ca in acest sat trei tineri
convocati pentru S.T.O. plecasera in Germania, pe cand frontiera spaniola era
la 70 de kilometri. La Tarbes l-am vizitat pe Dl. Denis Prunet, prieten al
parintilor mei ; impartasindu-i dorinta de a ajunge in Africa de Nord, el
mi-a propus sa ma puna in legatura cu o filiera pentru a trece clandestin
frontiera franco-spaniola ; era suficient sa ajung la el, care avea sa ma
gazduiasca in asteptarea plecarii din Tarbes.M-am intors la Paris, trecand prin
Marsilia, pentru a-mi vizita bunica din partea tatalui, care mi-a dezaprobat
proiectul cu putere planul, ale carui consecinte ar fi fost arestarea tatalui
meu care era profesor de fizica la Facultatea de stiinte a Universitatii din
Paris. Am mai ramas cateva zile in departamentul Var, la Lecques, unde parintii
mei aveau o vila ; satul Lecques e situat pe coasta, intre Marsilia si
Toulon. Fara intentii precise, am observat totusi instalatiile de pe plaja si de langa vilele de la malul marii, instalatii destinate sa stanjeneasca o eventuala debarcare.
Revenit la Paris, am aflat ca doi elevi de la Scoala Politehnica,
Fontanet si Baylé, prieteni cu fratele meu mai mare, cautau o filiera care sa-i
ajute sa plece in Spania ; era foarte greu sa gasesti o legatura, asta era
clar, dar eu aveam sansa sa cunosc una. Chiar de la terminarea Scolii
Politehnice, Fontanet se reintorsese la Lourdes pentru a intra in contact cu o
retea care-i fusese indicata, dar care, fiind « arsa », nu mai
functiona, si Fontanet reveni la Paris pentru a se alatura, pentru catva timp,
biroului de studii al companiei Caudron-Renault, care lucra pentru uzinele
Messerschmitt din Augsburg. Scoala Politehnica trimisese acolo cativa elevi in
cadrul serviciului S.T.O. El l-a regasit acolo pe Baylé, prietenul sau din
promotie ; cativa studenti de la Stiinte lucrau, de asemenea, la aceasta
companie, tot in cadrul serviciului S.T.O. Cand Fontanet si Baylé au aflat, de
la fratele meu mai mare, ca eu cunosteam o filiera si ca, nedorind sa plec singur,
cautam insotitori, ne-am decis sa plecam toti trei. In ultimele zile ale lui
septembrie am fost cu tatal meu in vizita la Georges Bruhat, director adjunct
al Scolii Normale, pentru a-l informa in legatura cu plecarea mea, pentru ca
cei de la Scoala Normala sa nu ma caute ; am convenit ca explicatie ca eu
voi fi la odihna in sudul Frantei, si D-l. Bruhat mi-a urat noroc ; nu
l-am mai revazut niciodata, pentru ca el a fost deportat la Buchenwald si a
murit la Sachsenhausen. La 4 octombrie (1943), Fontanet si Baylé au disparut
deci de la biroul de studii, si am plecat toti trei din gara Austerlitz, cu
trenul de noapte spre Toulouse.
La Vierzon, la miezul noptii, soldatul german care controla pasagerii
trenului mi-a spus, in germana, ca trebuie sa cobor, deoarece cartea mea de
identitate nu avea stampila potrivita ! Prin urmare, am coborat si am
petrecut restul noptii intr-un vagon gol, tras pe o linie moarta. A doua zi am
mers la Kommandantura din Vierzon, unde mi-au stampilat cartea de identitate !
M-am intors la gara asteptand urmatorul tren spre Toulouse, unde am ajuns la 5
octombrie in jurul orei opt seara. Era greu si riscant in acelasi timp sa cauti
o camera intr-un hotel, asa ca am mers la parintii prietenului meu, Jean
Combes, pe strada Taur, numarul 80. Invatasem pe dinafara (pentru ca nu trebuia
sa ai asupra ta nici un document scris care ar putea fi compromitator) niste
adrese de la Toulouse, Tarbes, Madrid, Casablanca, Alger si Brazzaville. Jean
Combes si parintii sai au fost foarte surprinsi sa ma vada, parc-as fi fost
picat din cer ! M-au gazduit in noaptea aceea si a doua zi am luat trenul
pana la Tarbes. Am ajuns dupa amiaza si am mers la D-l. Prunet. Am convenit ca
el sa ma gazduiasca in noaptea aceea si sa-mi asigure micul dejun, dar trebuia
sa-mi petrec toata ziua afara, unde trebuia sa si mananc. Cu o zi inainte
primise vizita lui Fontanet si Baylé ; i-a cazat pana la plecarea in
Spania, in aceleasi conditii, la un tanar cuplu curajos, prieteni ai unei
surori a lui Baylé. A doua zi Fontanet, Baylé si cu mine ne-am regasit si am
hotarat ca, in fiecare zi, doi dintre noi sa-si petreaca ziua impreuna afara,
al treilea ramanand singur. Era imprudent ca trei tineri de 20 de ani sa se
plimbe impreuna timp de mai multe zile pe strazile din Tarbes. Fiecare, la
randul sau, mergea deci singur, nu in centrul Tarbes-ului, ci la periferie.
Doar o data am mers cu totii impreuna la Lourdes. N-am intalnit niciodata pe
organizatorii filierei, care ne-au instiintat ca trebuie sa ne intalnim in gara
din Tarbes vineri, 15 octombrie(1943), fiecare doar cu cate un rucsac in spate,
continand alimente pentru catea zile. In aceeasi zi am expediat la Paris
parintilor mei valiza cu lucrurile de care nu mai aveam nevoie.
2. Traversarea Pirineilor
Ajunsi, separati fiind, la gara din Tarbes la ora stabilita, doua
persoane, probabil responsabilii filierei, ne-au cerut sa le dam cate 3000 de
franci de persoana (un cercetator debutant la CNRS primea atunci 2000 de franci
pe luna). Trenul, un personal in directia localitatii Bagnères-de-Bigorre, era
in gara ; era un tren in care vagoanele de clasa a treia erau formate din
compartimente separate, fiecare avand doua usi, cate una de fiecare parte. Au
deschis una din usi si ne-au spus, lui Fontanet, lui Baylé si mie, sa urcam in
compartimentul pe care il deschisesera. Becurile din plafon erau sparte si
distingeam cu greu una sau doua alte persoane asezate. La halta Pouzac, ultima
inainte de Bagnères-de-Bigorre, unul din pasageri a deschis usa si ne-a spus sa
coboram, ceea ce am si facut. Trenul a plecat si iata-ne, cu totul noua
candidati pregatiti sa traverseze Pirineii, plus doi (sau trei) ghizi.
La Bagnères-de-Bigorre incepea zona interzisa, unde nimeni nu avea
acces fara autorizatia nemtilor. Am plecat imediat traversand campurile si
fanetele. Am trecut prin Sainte-Marie-de-Campan si am mers toata noaptea pana
la trecatoarea Aspin. Acolo ghizii ne-au lasat intr-o padure, spunandu-ne ca
alti ghizi aveau sa vina sa ne caute, pentru a ne continua marsul in timpul
noptii care urma. Am incercat, prin urmare, sa dormim in aer liber, la 1500 de
metri altitudine, in luna octombrie… In timpul primei nopti de mars si in ziua
de « odihna » in padure, aproape de trecatoarea Aspin, am facut
cunostinta cu tovarasii de evadare. Cel mai tanar dintre ei, in varsta de 17
ani, era un alsacian incorporat cu forta in Wehrmacht ; el
« dezertase » plin de curaj, si voia sa ajunga in Maroc pentru a se
inrola in Armata Franceza. Un altul tocmai fusese primit la concursul de
intrare la scoala militara de la Saint-Cyr ; el ratacea de o saptamana in
Pirinei, gandind ca va putea trece in Spania, singur, cu o harta si o
busola ; cand a aflat ca Fontanet, Baylé si cu mine veneam de la Scoala
Politehnica sau de la Scoala Normala, s-a simtit mai cu incredere, dar era deja
epuizat ; inafara de asta, era incarcat cu un echipament greu :
pelerina, pantofi de schimb… in timp ce noi, dupa indicatiile organizatorilor
filierei, n-aveam fiecare decat un mic rucsac, cu alimente pentru cateva zile.
N-am pastrat decat o amintire vaga despre ceilalti patru camarazi de evadare.
In seara de sambata, 16 octombrie, au venit alti ghizi sa ne caute si
ne-au condus, dupa cateva ore de mars, intr-un grajd in care ne-am petrecut
restul noptii, ca si ziua de duminica, 17 octombrie, bineinteles in cea mai
mare tacere si fara sa iesim afara. In seara de duminica, noi ghizi au
venit sa ne ia ; cel mai periculos moment a fost in satul Vielle-Aure,
unde trebuia sa traversam un pod pentru a ajunge de cealalta parte a vaii.
Soldati germani stateau la mesele unui bufet din sat. Am traversat atunci
podul, unul cate unul, de fiecare data la semnul unuia dintre ghizi, probabil
un localnic. Am ajuns apoi la o cariera de ardezie in care
ne-am « odihnit » pana la cinci dimineata. Au venit atunci alti
ghizi sa ne caute si am mers pe o carare pe coasta muntelui, pe versantul de
est al vaii, pana la un loc deasupra ospiciului Rioumajou, de unde drumul
incepea sa fie acoperit in intregime de zapada.
Era ziua de luni, 18 octombrie, orele 11, si ghizii ne-au aratat
localitatea Port du Plan (la 2457 metri altitudine) dupa care incepea
Spania ; ne-au spus ca vom ajunge acolo intr-o jumatate de ora si ne-au
urat sa ne incheiem cu bine « calatoria ». Am inceput sa urcam
muntele. Zapada ne ajungea la pulpe, mai apoi la genunchi. La ora 14
trecatoarea era tot vizibila, dar parea a se apropia din ce in ce mai incet… La
ora 15, epuizat, mi-am aruncat rucsacul in zapada, cu alimente cu
tot; Fontanet si Baylé, mai rezistenti decat mine, au strans alimentele !
Sase dintre noi am continuat, alti trei, la capatul puterilor, au decis sa se
intoarca in vale. La ora 16 am ajuns la Port du Plan, frontiera. Era limpede ca
nici germanii, nici ajutoarele lor franceze, nu puteau sa pazeasca toate
trecatorile, mai ales pe cele la care accesul era atat de dificil, ca Port du
Plan, unde tocmai ajunsesem.
3. Traversarea Spaniei
Eram deci in Spania ! Faceam parte, dar nu o stiam inca, din cei 23.000 de francezi
care au reusit evadarea din Franta prin Spania. Noaptea se apropia si am
coborat in vale pana am gasit un grajd in care ne-am instalat pentru noaptea
aceea. Avand hainele ude din cauza lungului mars prin zapada, am dormit
goi intr-o capita de fan, petrecandu-ne prima noapte linistita de la plecarea
din Tarbes. A doua zi, marti, 19 octombrie, am continuat coborarea vaii
Cinqueta ; in drum era un pod pe care trebuia neaparat sa-l
traversam ; dupa pod, de cealalta parte a vaii, Garda Civila spaniola ii
astepta pe tinerii francezi care, pe atunci, treceau de mai multe ori pe saptamana
prin diferitele trecatori din varful muntilor. Am ramas cu Garda Civila pana
si-au terminat ziua de paza, inspre ora 16, si am coborat cu ei pana in satul
Plan, unde-si aveau postul fix.
Taranii din sat ne-au gazduit calduros, dandu-ne de mancare paine si
salam ; noi nu mai aveam nimic de-ale gurii ! Garda Civila ne-a
inchis apoi pe timpul noptii in cladirea lor, foarte modesta, si ne-au spus ca
in cateva zile ne vor conduce in cel mai apropiat oras pentru a-l intalni pe
consul ! Nu mai aveam nimic, nu mai aveam chef de nimic si nici nu mai
puteam sa mergem. Unde sa mai mergem fara nimic ? In timpul zilei ne lasau
liberi si taranii din Plan ne dadeau sa mancam ; pareau si ei foarte
saraci. Dupa cateva zile, nu-mi mai aduc aminte data exacta, am plecat, mai
intai pe jos, cu garzile civile, sa luam autobuzul care ne va duce la cel mai
apropiat oras, sa-l vedem pe consul ! Acest oras, despre care nu stiam
nimic, era Barbastro, situat la 106 kilometri distanta. Dupa 12 km de mers am
ajuns la Salinas de Sin, unde trebuia sa asteptam autobuzul care facea legatura
intre Bielsa si Barbastro. Garzile ne-au cerut bani pentru plata autobuzului.
Am spus ca nu mai avem ; de fapt, voiam sa pastram putinii bani ramasi.
Ne-au spus ca in aceste conditii trebuie s-o luam pe jos pana la
Barbastro, ceea ce nu ne-ar fi fost foarte greu, avand in vedere ca noi
marsaluisem timp de mai multe nopti pentru a ajunge de la Pouzac la Plan. Asa
ca am luat-o pe jos pana la urmatorul sat unde am urcat, impreuna cu garzile
civile, in autocarul care venea de la Bielsa. In oraselul Ainsa, autocarul s-a
oprit pentru mai mult timp si garzile ne-au condus intr-o carciuma al carei
patron ne-a dat sa mancam fara sa ne ceara nimic, stia ca n-avem bani. Parca
eram niste eroi pentru acesti spanioli care ne-au hranit timp de mai multe
zile. Se gandeau ca, luptand contra Germaniei, poate vom grabi sfarsitul lui
Franco. Asta era, probabil, una din dorintele lor. Pana la urma am ajuns la
Barbastro, pe la 8 seara, si garzile ne-au condus intr-o cladire, o fosta
manastire, unde am intrat cu totii. Dupa ce s-a inchis usa, ne-am dat seama ca
nu eram la consul, ci la inchisoare ! Cat de creduli fuseseram ! Dar oricum, n-am fi putut face altceva.
Eram la inchisoare ! Ne-au cerut actele, ne-au inregistrat, le-am
dat tot ce ne mai ramasese, niste bani francezi pe care ni i-a confiscat,
dandu-ne totusi o chitanta care nu ne-a slujit niciodata la nimic. Ne-au dus
apoi intr-o sala mare unde erau deja vreo saptezeci de francezi ; oare de
cat timp ? Inghesuindu-se putin, camarazii de celula au eliberat patru
rogojine, iar Fontanet, Baylé si cu mine ne-am instalat pe doua din ele si asa
am dormit o luna, cat am stat la inchisoarea de la Barbastro.
Nu aveam decat hainele cu care trecusem frontiera si pe care le-am purtat
pana pe 26 decembrie, zi in care, fiind deja la Madrid in drum spre Malaga
pentru a ne imbarca, Crucea Rosie (a carei tari ?) ne-a dat haine noi. Cei
din celula ne-au cerut vesti despre Franta si despre razboi ; dupa
intrebarile pe care ni le-au pus, ne-am zis ca ei se aflau acolo de cel putin
sase luni, ceea ce ne-a descurajat grozav. Dupa cateva schimburi de replici,
vazandu-ne ata de descurajati, au inceput sa rada, pentru ca pe atunci, la
inchisoarea din Barbastro nu se ramanea mai mult de o luna. Fiecarui nou venit
i se servea aceeasi gluma. A doua zi am trecut pe la frizerul inchisorii care
ne-a ras din cap pana-n picioare ; pe la zece dimineata toti cei din sala
au coborat in curtea inchisorii pentru o ora, ca si noi, de altfel. Am intalnit
acolo francezi dintr-o alta mare sala a inchisorii. Printre ei, Fontanet si
Baylé si-au regasit niste colegi de la Scoala Politehnica iar eu l-am intalnit
pe Jean Beydon, coleg de liceu de-al fratelui meu mai mare. Jean Beydon se
pregatise pentru Scoala de Marina la liceul Saint-Louis ; Scoala de Marina
nu mai exista, dar se mai tinea examenul de admitere, si elevii admisi urmau
cursurile Scolii Centrale din Paris.
De mai multi ani erau inchisi la Barbastro si multi republicani
spanioli, care mai aveau mult de asteptat pentru ca generalul Franco a ramas la
putere pana la moartea sa, in 1975. Prizonierii spanioli nu ieseau in curte in
acelasi timp cu francezii ; de altfel, curtea nu era atat de mare incat
sa-i cuprinda pe toti cei din inchisoare. In fiecare duminica se oficia slujba,
obligatorie pentru spanioli, facultativa pentru francezi, care veneau insa cu
totii, ca sa mai iasa din marea sala comuna de care se saturasera. In mod
constant ajungeau la inchisoare si alti francezi care trecusera granita. Intr-o
zi l-am vazut pe unul dintre tovarasii de calatorie cu care facusem jumatate
din drum pe coastele din Port du Plan si care se intorsese pe 18 octombrie.
Ne-a spus ca, impreuna cu alti doi, a coborat pana la ospiciul din Rioumajou,
in timp ce al treilea, la capatul puterilor, s-a intins pe zapada si a
murit ; era cel care fusese admis la Scoala din Saint-Cyr, care nu mai
exista, dar pentru care mai erau clase pregatitoare si un concurs de admitere
(pentru viitor, desigur) ; avea 21 de ani ! Se numea Sapone.
In mod regulat, directorul inchisorii ne citea lista celor ce paraseau
Barbastro ; dupa o luna, Fontanet, Baylé si cu mine figuram pe lista. Eram
atat de fericiti ! Si am plecat cu trenul la Zaragoza, legati cate doi cu
catusele de maini. Ajunsi in gara la Zaragoza, tot incatusati, am mers pe mai
multe strazi pana la inchisoare. Era foarte moderna si ne-au inchis in grupuri
de vreo cincisprezece persoane intr-o incapere de zece metri patrati ;
intr-un colt era un robinet cu apa si dupa un perete, o gaura pe post de WC.
Dupa o ora sau doua ne-au adus rogojinele, dar era imposibil sa ne intindem cu
totii in acelasi timp ! Infernul a durat trei zile la capatul carora am
plecat, cum am venit, cu trenul, spre lagarul de concentrare de la Miranda.
Lagarul de la Miranda, dupa purgatoriul de la Barbastro si infernul de
la Zaragoza, ni s-a parut un paradis. Fusese construit de Franco in timpul
razboiului civil, dupa sfaturile judicioase ale lui Hitler ; putea
cuprinde, a si cuprins de fapt, cateva mii de prizonieri. Era format din mai
multe baraci din lemn, aliniate ; in fiecare baraca erau in jur de 120-130
de persoane. Lagarul era pazit si organizat de catre militari. Era un lagar
clasic, cu ziduri, sarma ghimpata si posturi de observare. Era comandat de un
colonel care nu parea deloc francofob. In orice caz, crunta realitate
concentrantionara isi facea aparitia, mai ales prin distribuirea
materialului : gamela murdara, respingatoare, lingura, rogojina, patura
zdrentuita si plina de paduchi. Fiecare baraca era despartita de un coridor, de
o parte si de alta a celor doua etaje aliniindu-se niste camarute al caror
spatiu era delimitat cu ajutorul unor « pereti » improvizati din
paturi mai vechi. Singurul bec de pe culoar dadea o lumina palida. In
fiecare « camera »stateau mai multe persoane. M-am instalat
intr-una din baraci, in timp ce Fontanet si Baylé, absolventi ai Scolii
Politehnice, s-au instalat in « pavilionul ofiterilor » unde-i
vizitam.
In cursul unei vizite am constatat ca Jean Rousseau, pe care-l
cunoscusem la liceul Saint-Louis si care fusese admis, in 1943, la Scoala
Politehnica, locuia de asemenea in « pavilionul ofiterilor ».
Pavilionul era sub responsabilitatea capitanului Louis, probabil cel mai vechi
in grad ofiter de acolo. I-am explicat atunci capitanului Louis, prizonier ca
si noi, ca si eu fusesem admis la Scoala Politehnica, chiar de doua ori, in
1941 si in 1942, dar pe care o abandonasem pentru a intra la Scoala Normala, si
ca as fi avut destule drepturi, chiar mai multe decat Jean Rousseau, sa locuiesc
in « pavilionul ofiterilor ». Capitanul Louis, care fusese la
Barbastro si la Zaragoza cu Fontanet, Baylé si cu mine, mi-a zis sa-mi iau
lucrurile, adica mai nimic, si sa ma mut, ceea ce am si facut. Bineinteles ca
viata la Miranda era grea si curatenia lasa de dorit ; Miranda e situat pe
fluviul Ebru, la 80 de kilometri sud de Bilbao, la 460 de metri altitudine, si
ne aflam in decembrie.
Totusi, in interiorul lagarului eram liberi si ne puteam plimba toata
ziua.Odata la 15 zile, sute sau poate mii de nume apareau pe listele de
plecare. Libertatea ii astepta. Pe 24 decembrie
1943, Fontanet, Baylé si cu mine figuram pe listele plecarilor de a doua zi. Pe
25 decembrie ieseam pe poarta lagarului de la Miranda, devenind oameni liberi
in Spania.
4. Plecarea in Maroc
La iesirea din lagarul de la Miranda am fost primiti de reprezentantii
Comitetului Francez de Eliberare Nationala care isi avea sediul la Alger. Am
fost sa mancam si noi ca oamenii intr-un restaurant din Miranda si in seara
aceea am luat trenul de Madrid unde am ajuns in dimineata zilei de 26
decembrie. Am fost condusi la un centru al Crucii Rosii unde ne-am schimbat
hainele pe care nu le mai schimbaseram de la 4 octombrie, data plecarii noastre
din Paris. Curat imbracati, proaspat barbieriti, spalati, am mai luat o masa
buna, si am mai primit si niste bani spanioli, cu rugamintea sa ne intoarcem
seara pentru plecarea spre Malaga. Eu am fost sa-l vad pe Guy Lefort, absolvent
al Scolii Normale, promotia 1939, care era profesor la Liceul francez din
Madrid. D-l. Carcopino, director al Scolii Normale, si D-l. Bruhat, director
adjunct, numisera mai multi elevi la Liceul francez din Madrid ca sa-i scape de
serviciul S.T.O. Acesti elevi venisera la Madrid cu viza in ordine, in vagoane
de dormit. Adresa lui Lefort era una din cele pe care le memorasem. Dupa ce m-a
primit, Lefort mi-a spus, cu o anumita mandrie, ca impreuna cu colegii sai de
la Liceul francez, el se alaturase lui de Gaulle ; cand i-am cerut detalii
mai concrete, mi-a spus ca nu-i mai platea Pétain, ci de Gaulle ! I-am
felicitat fapta si i-am zis ca, in ceea ce ma priveste, dupa ce am petrecut mai
mult de doua luni in inchisorile Spaniei, plec spre Maroc pentru a ma inrola in
Aviatia militara.
Am plecat din Madrid cu autocarul si am mers toata noaptea ; era
confortabil, de fapt totul ni se parea confortabil. Ne-am oprit la miezul
noptii, pentru o jumatate de ora, la Grenada, si dimineata am ajuns la
Malaga ; era ziua de luni, 27 decembrie 1943. Erau multi francezi, in jur
de 1500, veniti in majoritate din lagarul de la Miranda, dar si din alte
inchisori si din cateva « balnearios », hoteluri si pensiuni in
care au fost cazati pana la 2000 de francezi care-si declarasera varsta de pana
la 18 ani. La Malaga, in asteptarea plecarii, am fost « cazati »
in arene, unde se adusesera niste paie ca sa ne facem culcusuri. In timpul
zilei eram liberi.
Din 21 octombrie pana la 29 decembrie, sase convoaie de cate doua
vapoare au parasit Spania de la Malaga, transportand in jur de 9000 de evadati
din Franta. Pe 29 decembrie, cele doua vase, « Sidi Brahim » si
« Gouverneur général Lépine », care participasera deja la cele cinci
convoaie precedente, erau in portul Malaga. Fontanet, Baylé si cu mine, ca si
cei 1500 de francezi cazati in arene, am ajuns in port. Am urcat in vapoare.
Dupa-amiaza am privit cum se indeparteaza tarmurile Spaniei. Plecam in
Maroc ! In ziua de vineri, 31 decembrie 1943, puneam piciorul pe
pamanturile Africii, la Casablanca. Evadarea din Franta, calatoria
Paris-Casablanca, se terminau ; totul durase 88 de zile.
II. Inrolarea in Aviatie
5. Casablanca si Alger
Vineri, 31 decembrie 1943, toti francezii care debarcasera la
Casablanca din cele doua vapoare de la Malaga au fost condusi intr-o tabara de
tranzit, pentru a li se indeplini o multime de formalitati. Prima era inmanarea
unui buletin de identitate provizoriu, eliberat in virtutea declaratiilor
interesatului. Dupa aceea, ofiterii ne-au interogat in legatura cu studiile,
curriculum vitae, traversarea Pirineilor si sederea in Spania. Am aflat astfel
ca voi fi numit sublocotenent cu data de 18 octombrie, data la care trecusem
frontiera franco-spaniola. Toti evadatii din Franta, elevi ai celor patru scoli
militare : Scoala Politehnica, Scoala de la Saint-Cyr, Scoala de Marina si
Scoala de Aviatie, sau elevi ai urmatoarelor cinci scoli civile : Scoala
Normala Superioara, Scoala de Mine din Paris, Scoala de Drumuri si Poduri,
Scoala Centrala din Paris si Scoala Coloniala erau numiti sublocotenenti in
aceleasi conditii.
Alti ofiteri ne-au pus intrebari in legatura cu viitoarele lupte din
Franta ; le-am spus atunci despre instalatiile pe care le vazusem pe plaja
din Lecques, ca si despre vilele de la malul marii. Apoi am semnat inrolarea in
Aviatie pe durata razboiului. Din acest moment drumurile lui Fontanet si ale
lui Baylé se desparteau de ale mele. Fontanet se inrolase in artilerie si Baylé
la tancuri. Evadatii din Franta puteau sa-si aleaga arma in care voiau sa se
inroleze. La fiecare sosire din Spania se infiltrau si falsi alsacieni, de fapt
spioni germani trimisi de Wehrmacht ; acestia erau impuscati. Luni,4
ianuarie 1944, am parasit tabara de tranzit pentru unitatea 209 din Casablanca.
Aici am primit o pregatire militara completa si am asteptat sa fiu trimis la
Alger pentru verificarea (dupa Jurnalul Oficial) admiterii mele la Scoala
Normala pentru a mi se acorda gradul de sublocotenent.
In timpul sederii la Casablanca am fost sa-l vad pe André Moitessier,
var primar cu mama mea ; invatasenm si adresa lui pe de rost. El mi-a spus ca
inainte cu cateva luni, Marcel Boiteux, colegul meu de promotie de la Scoala
Normala, venise la Casablanca de la Gibraltar. Am stat in aceeasi camera de
camin tot anul universitar 1942-1943 si nici unul din noi nu stia ca celalalt
era pe cale sa-si intrerupa studiile pentru a se inrola in fortele de lupta
franceze din Africa de Nord. Era un semn al secretului pe care trebuia sa-l
respecti pentru un asemenea plan. Boiteux traversase Spania doar in doua
saptamani, fara sa fie incarcerat de spanioli. Aceasta performanta a realizat-o
pentru ca ajutase la traversarea Pirineilor un grup de piloti americani cazuti
in Franta ; acesti piloti, odata ajunsi in Spania, si-au contactat
ambasada de la Madrid ; Franco nu-i incarcera pe americani, si un membru
al ambasadei a venit sa-i ia pe piloti, ca si pe Boiteux, si sa-i conduca mai
apoi la Gibraltar. La unitatea 209 l-am cunoscut pe Langlois-Berthelot, care
venise din Spania cu acelasi convoi ca si mine si care, fiind admis la Scoala
Politehnica in 1943, astepta, ca si mine, plecarea spre Alger. El a locuit in
Spania intr-unul din acele « balnearios » pentru ca si-a
declarat varsta de 17 ani ; era mai bine informat decat mine despre
conditiile traversarii Spaniei. In cele din urma, impreuna cu Langlois-Berthelot,
am plecat cu trenul la Alger, instalati confortabil in niste vagoane pentru
transportul vitelor…
In Africa de Nord era o imensa armata de soldati americani, englezi si
francezi, iar transportul ridica, bineinteles, multe probleme. Dupa mai multe
zile si nopti si dupa numeroase opriri, mai ales la Oran, pe care l-am putut
vizita putin, am ajuns la Alger pe 16 ianuarie ; am mers la baza 320 unde
fuseseram repartizati si, dupa alte numeroase formalitati, care ne-au permis sa
obtinem un buletin de identitate definitiv, ne-am asteptat numirea in gradul de
sublocotenent, ceea ce ni s-a intamplat pe 3 martie ! Chiar de la sosirea
in Alger am mers la Radio-Alger pentru a transmite urmatorul
mesaj : « Botul tapirului s-a intors catre cer » ; ma
intelesesem cu parintii si cu cativa prieteni ca ceasta propozitie pronuntata
la radioul din Alger va fi semnul sosirii mele in Africa de Nord ;
parintii n-au auzit propozitia, dar prietenii au auzit-o, au recunoscut-o si
i-au anuntat imediat. In timpul celor sase saptamani cat am stat la Alger am
fost sa-l vad pe Georges Darmois, profesor la Facultatea de stiinte din Paris,
care era pe atunci in Algeria. Am aflat ,printre altele, caYves Rocard,
profesor si el la Facultatea de stiinte din Paris, era de asemenea in Algeria.
Urmasem cursurile pe care le tinea la anul intai la Scoala Normala si avusesem
cu el, in iulie, un examen oral pentru certificatul de Fizica generala.
D-l.Rocard plecase din Franta cu avionul. Era specialist in undele radio si
englezii i-au trimis un Lysander care aterizase, in noaptea de 13 spre 14
septembre 1943, pe o pajiste in regiunea Poitiers. Lysander era un mic avion
monomotor, de patru locuri : un pilot, un mitralior si doi pasageri.
Avioanele Lysander aterizau pe pasunile indicate de cei din fortele de rezistenta,
in timpul noptilor cu luna plina sau in cele apropiate. In jur de 640 de
persoane au plecat astfel din Franta in Anglia ; acest numar trebuie
comparat cu cel al francezilor care au trecut Pirineii : 23.000, si cu
numarul celor care au esuat : 7000. Pe langa acestea mai trebuie adaugati
si cateva mii de straini.
In timpul celor sase saptamani am fost aproape in fiecare zi la
biblioteca Universitatii din Alger. Bineinteles, voiam sa ma intorc la Scoala
Normala dupa razboi pentru a-mi termina studiile, si nu voiam sa uit
matematicile pe care incepusem sa le asimilez. La biblioteca am studiat si am
redactat demonstratia teoremei lui Hadamard asupra repartitiei numerelor prime
si am inceput sa studiez numerele transcendente. De altfel, am cumparat la Alger
una din putinele lucrari stiintifice pe care le-am gasit : cele trei
volume de Mecanica Cereasca ale lui Henri Poincaré. La Alger mi-am vizitat
unchiul, Albert Fabry si matusa ; locuiau pe strada Claude Bernard intr-o
vila cu o buna panorama asupra orasului ; au fost foarte primitori si am
dormit mai multe nopti la ei. La inceputul lui martie, si eu si Langlois am
primit gradul de sublocotenent, odata cu solda corespunzatoare si, pe 3 martie,
am luat iar trenul spre Casablanca parcurgand drumul, la fel de lung, intr-un
vagon de calatori. Ajunsi la Casablanca, am fost incorporati la Centrul de
Pregatire a Personalului Navigant, impreuna cu douazeci de tineri elevi-ofiteri
francezi ; trebuia sa formam urmatoarea promotie admisa sa efectueze
stagiul de instructie pentru a face parte din personalul navigant al Aviatiei.
Am ramas la Casablanca pana pe 12 aprilie.
6. Marrakech
Pe 13 aprilie toti stagiarii, doi sublocotenenti, eu si Langlois, plus
douazeci de elevi-ofiteri am ajuns la Marrakech la Scoala de Formare a
Personalului Navigant. Comandantului scolii i s-a parut anormal ca Langlois si
cu mine fuseseram numiti sublocotenenti fara a fi fost niciodata soldati. Ne-a
spus deci ca vom locui si vom lua masa impreuna cu elevii-ofiteri. Pe noi nu ne
deranja faptul de a dormi intr-o sala mare cu paturi suprapuse ; dar
pentru masa trebuia sa asteptam la coada, cu gamela, pana ajungeam la soldatii
marocani care ne serveau. Acesti soldati erau surprinsi sa vada la coada doi
ofiteri alaturi de elevii-ofiteri, care erau inca soldati. Credeau ca suntem
pedepsiti, iar noi ne simteam cam jenati, asa ca dupa trei zile ne-am scos
galoanele de sublocotenenti. Situatia mi se parea foarte dezagreabila si i-am
propus lui Langlois sa mergem sa i-o explicam comandantului ; intrucat el
a refuzat, m-am dus singur si comandantul a recunoscut ca a facut o greseala si
ne-a instalat la ofiteri, unde urma sa dormim si sa luam masa la popota.
La scoala din Marrakech alesesem sa-mi iau brevetul de navigator. In
vederea asta urmam cursuri teoretice pe care instructorii le considerau de
nivelul claselor de Matematici speciale, dar care erau mai degraba de scoala
generala. In acelasi timp efectuam zboruri, fie ca elev navigator, fie ca
pasager, pentru ca, pentru a obtine brevetul de navigator, trebuia sa efectuezi
100 de ore de zbor. Avioanele pe care zburam erau Leo 45 sau Cessna. Viata la
baza aeriana era ieftina si 90% din solda erau bani de buzunar. Astfel, in
fiecare luna, dupa ce ne luam solda, mergeam in grup sa luam masa la hotelul
Mamounia, foarte luxos si cunoscut in lume ; Churchill venea acolo sa-si
petreaca cateva zile si sa se odihneasca ; masa era excelenta, dar si
pretul pe masura. Intr-o zi am avut ocazia sa-i reintalnesc pe Fontanet si
Baylé si sa-mi petrec cu ei o zi la Mogador, devenit apoi Essaouira ;
plecasem fara permisie, pe care n-as fi obtinut-o probabil, si mi-am dat seama
la intoarcere ca eram inscris pe lista zborurilor din ziua aceea ; dar
bunavointa camarazilor si intelegerea unui instructor m-au scapat de o sanctiune.
Spre sfarsitul stagiului, Langlois efectua un zbor ca pasager cu un elev
pilot ; acesta a ratat aterizarea si au murit amandoi. Impreuna cu alti
cinci prieteni ai lui Langlois, i-am purtat sicriul pana la cimitirul din
Marrakech. Pe data de 18 august am terminat stagiul ; am terminat primul,
ceea ce nu a fost prea greu, si am primit brevetul de navigator.
Trebuia sa fac dupa aceea un stagiu de specializare si am ales
bombardierele grele, pentru care stagiul se efectua in Marea-Britanie. Am
plecat deci la 20 august, impreuna cu noii detinatori de brevet care alesesera
bombardierele grele, la depoul din Baraki, aproape de Alger. Ne-am imbarcat la
Alger la data de 7 septembrie (1944) cu destinatia Anglia. Am navigat in convoi
si am ajuns la Greenock, in Scotia, aproape de Glasgow, pe 14 septembrie.
7. Marea-Britanie
Am petrecut cateva zile aproape
de Londra intr-un centru de tranzit numit « Patriotic School ».
La Londra l-am intalnit din intamplare pe pilotul generalului Leclerc, care
mi-a trimis a doua zi la Paris prima scrisoare pe care am putut-o adresa
parintilor de la plecarea mea din Franta. Tot la Londra, la data de 25
septembrie 1944, mi-am cumparat o carte de matematica : « A
course of Modern Analysis » de Whittaker si Watson ; in timpul sederii
in Marea-Britanie i-am studiat cu multa atentie continutul, mereu cu gandul la
intoarcerea la Scoala Normala. De asemenea, tot in timpul sederii in
Marea-Britanie, am scris un articol despre aplicatiile fractiilor continue la
formarea numerelor transcendente ; relatiile intre Franta si Anglia fiind
restabilite, i- am trimis articolul tatalui meu, care l-a
prezentat « Revistei Stiintifice » in care a si fost publicat.
Dupa Londra, am fost trimis intr-un centru la Filey, apoi la Dumfries,
in Scotia, la « Advanced Training Unit », unde am ramas de la 10
octombrie pana la 4 decembrie. Dupa aceea am fost mutat la Lossiemouth, tot in
Scotia, la centrul numit « Operational Training Unit », unde am
ramas de la 2 ianuarie 1945 pana la 9 martie. In acest centru, echipajele erau
formate si zburau noaptea. Lossiemouth e situat la 58° latitudine nord, si era
iarna ; noaptea incepea deci devreme, ceea ce era bine pentru zborurile de
noapte. Navigatorii zburau si ca piloti secunzi, cu alte echipaje. Zburam astfel
intr-o noapte cu un echipaj englez cand, la aterizare, trenul de aterizare s-a
rupt si avionul a luat foc in urma frecarii cu pista ; toti englezii au
reusit sa iasa prin iesirile de salvare, ceea ce eu n-am reusit, toate fiind
inconjurate de flacari ; avionul, un Wellington, era construit dintr-o
structura de aluminiu infasurata in panza ; strapungand panza dintre
tijele de aluminiu si fiind mai subtire, am reusit sa ies si sa-i aud pe
membrii englezi ai echipajului cum se intrebau ce se intamplase cu « french
navigator » ; eram cu totii teferi, dar camarazii, vazand avionul
arzand, erau convinsi ca eram morti.
La 9 martie, echipajele din Lossiemouth au fost trimise la o noua baza
pentru a se deprinde cu zborul pe avioanele Halifax, cu care trebuia sa zburam
pe timp de razboi. La 5 mai 1945 am ajuns la grupul Guyenne, unul dintre cele
doua grupuri de bombardiere grele ale Fortelor franceze libere. Am fost primiti
cu multa ironie si eram foarte tristi sa incheiem astfel o aventura grea care
durase aproape doi ani. Trei zile mai tarziu, Germania semna capitularea fara
conditii si razboiul lua sfarsit.
Am efectuat zboruri deasupra Germaniei, am aruncat in Marea Nordului
bombele devenite inutile ; la data de 18 iunie 1945, echipajul nostru a
participat la parada de pe Champs-Élysées. Plecati de la Elvington in
Yorkshire, am zburat deasupra Champs-Élysées la ora stabilita si am revenit sa
aterizam la Elvington. In luna iulie am fost incorporat la detasamentul
inaintas care trebuia sa pregateasca instalarea grupelor de bombardiere grele
Guyenne si Gascogne la baza din Mérignac, aproape de Bordeaux ; de pe
aceasta baza, in iunie 1940, generalul de Gaulle zburase spre Londra ! De
la Bordeaux am putut sa merg sa-mi petrec cateva zile la Paris pentru a-mi revedea
parintii, dupa 21 de luni de absenta. La Mérignac mi-am pregatit ultimul examen
care-mi mai lipsea, pentru certificatul de Mecanica rationala.
Trimis la Centrul de Grupare si Administratie a Personalului din Paris,
am fost demobilizat la data de 21 octombrie, doi ani si trei zile dupa ce trecusem frontiera
franco-spaniola. La 24 octombrie mi-am luat licenta, obtinand diploma de
Mecanica rationala, si m-am intors la Scoala Normala pentru a face un al doilea
si ultim an.
Text tradus de Marius Vasile